Rabu, 30 Mac 2011

Hati dan Amal

Assalamualaikum... Hari ni nak kongsi sedikit tentang hadis dan falsafah yang aku baca kat majalah NUR keluaran bulan julai..lagi pun tak de apa nak letak kat blog nikan...
Allah memberi kita otak untukberfikir,mata untuk melihat,mulut untuk berbicara, dan kaki untuk berjalan....tetapi kadangkala kita sebagai manusia selalu menyalahgunakannya..


Mereka memiliki otak hanya untuk fikiran yg tidak berfaedah,mata untuk melihat perkara yg maksiat,menggunakan mulut hanya untuk berbicara perkara yg kotor,menggunakan kaki menuju ketempat yg dilarang oleh Allah..


Kadangkala manusia jarang bersyukur dengan apa yang telah dimiliki...mereka selalu merasa kekurangan...


Allah yang Maha sempurna telah memberikan kita pelbagai nikmat..dan kita sebagai hambanya mestilah bersyukur dengan apa yang telah dikurniakan...dan hendaklah kita berbuat kerja2 yang diredhai-Nya...
Mungkin ada baiknya kita hayati hadis ini..daripada Abu Hurairah,sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bermaksud ''Sesungguhnya ALLAH tidak melihat kepada rupa paras dan harta bendamu tetapi ALLAH melihat kepada hati dan amalmu''.(Riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan